Személyes élményeim távmunkában

2020. 05. 18.

2020. március közepén idehaza is beütött a koronavírus-járvány. Több ezren vesztették el munkájukat szinte egyik napról a másikra, ugyanakkor szerencsére több ezren ugyanúgy dolgozhattak tovább, mindössze otthonról. Távmunkában tervezőgrafikusként? Ugyan mi változik? Hisz amúgy is távmunkában, online dolgozik az ember... Hát, nem minden fekete és fehér.

 

Kezdjük azzal, hogy állandó munkahelyem is van, alkalmazottként és szabadúszóként is tervezőgrafikusként dolgozom. Anyagi és egyéb okokból napi 1+1 órát ingázok a munkahelyemre vonattal. Durván hangzik 2020-ban? Lehet, de legfeljebb annak, akinek rengeteg külföldi megrendelője van vagy pedig világéletében Budapesten és multiknak dolgozott...

 

Alkalmazottként dolgozni számomra többfajta biztonságot jelent. Egyrészt alkalmazott típus vagyok, nem pedig vezető. A papírmunkától a falra tudnék mászni, én inkább tervezni, alkotni szeretek. Épp elegendő Katásként a minimális ügyintézést elvégezni. Alkalmazásban állni anyagi biztonságot is jelent számomra. Megúszom az ügyfélkereséssel járó nyűgöt és a fizetésem akkor is megkapom, ha épp egy nehezebb hónapja van a cégnek – mellette persze a keményebb hónapokban sem kapok többet, hiába a több munka. Ez így teljesen rendben van és fix havi bevétellel tudom megtervezni minden hónap költségvetését. A szabadúszóként keresett plusszal pedig kicsit több lábon áll az ember.

 

Ezen kívül nem okoz gondot számomra napi 8 órát bent ülni az irodában. Nagyszerűek a kollégák, inspirálódni is könnyebb, valamint a megbeszélések is sokkal hatékonyabbak, hiába van már millió megoldás egy meetingre online. A munkát is emberibb módon, személyesen tudjuk felosztani, beosztani. Itt persze nem ér véget a munka, a napi 1+1 vonatutat hasznosítom a szabadúszó munkák elvégzésére. Szerencsére a vonaton viszonylag használható a wi-fi is, de ha nem, a mobilinternet bőven megfelelő a célra, még több gigányi adatmozgatás esetén is. Kényelmetlen? Lehet, de végül is erre találták ki a laptopot, nem igaz? Az egy órás időkeret pedig némi pomodórót is elősegít, lehet nehéz elhinni, de egész hatékonyan ki lehet tölteni.

 

 

Azon szerencsések közé tartozom, akiknek nem szűnt meg a munkahelye, hanem home office-ban, pontosabban átmenetileg távmunkában folytattuk. Érezhető volt a megrendeléseink számának visszaesése, de szerencsére több hosszabb kifutású projekttel tudtunk haladni továbbra is. Mázli, hogy a tervezőgrafika tényleg olyan szakma, amit távmunkában nagyszerűen lehet végezni. Ami nem mindegy, azok a körülmények.

 

A nehezítő körülményeim egyike, hogy házfelújításban vagyok. Novemberben költöztünk ki párommal és a picivel az albérletünkből, azóta két család él együtt. A munka mellett a házfelújítás is folytatódott, a munka sem állt meg, de mellette a home office minden hátránya is kiütközött. Ha csak magunk lennénk, valószínűleg könnyebb lenne elvonulni, kialakítani a munkaterületet, hat embert azonban egy házon belül már kicsit nehezebb súrlódások nélkül logisztikázni. Van, hogy a kanapé a munkaterületem, van hogy az ágy a hálószobában. Vagy a konyhaasztal. Szerencsére ezt nem élem meg kényelmetlenségként a vonatozás után, legalábbis fizikailag. Koncentrálni nehezebb, hisz folyamatosan szól a tévé (vagy hírek vagy rajzfilmek), zajlik a napi rutin és kislányom is napról napra gyönyörűbben csacsog. Szerencsére mindenki maximális toleranciával és segítőkészséggel áll hozzá, hogy szinte egész nap a számítógép előtt ülök.

 

További szerencse, hogy szabadúszóként is ugyan pár ügyfelem átmenetileg szünetet kényszerül tartani, de sikerült új megrendelőket is bevonzani. További szerencse, hogy kivitelezésben sem álltam le, a kijárási korlátozás idején is teljesítettem a megrendeléseket, ingyenes házhozszállítással. Ez pozitív volt mind a hazai, mind a külföldi ügyfeleim szemében.

 

 

A szabadúszók, ha olvassák, biztos felháborodva, megmosolyogva olvassák, mondva, hogy én csinálom rosszul a dolgokat. Semmi probléma nincs, amíg szabadúszóként magam osztom be az időmet – hogy mikor dolgozok, mikor tárgyalok az ügyfelekkel, melyik projektet hogyan osztom be a határidők fényében vagy egyáltalán mennyi projektet vállalok. Alkalmazottként azonban elsődlegesen nem én menedzselem a projektjeim. Ráadásul míg az irodában fizikailag is látható, ki mennyire van leterhelve, az online térben a meetingek ellenére ez nem látszik elsőre, mikor beesik egy sürgős kérés. Van, hogy tíz percenként más feladatba kezdek, többször túlórázom is, mégis úgy érzem, nem haladok a feladataimmal. Szerencsére a visszajelzések alapján ezt csak én érzem így, az eredmények nem ezt mutatják, de akkor is hátráltató, demotiváló, ha így érzi az ember.

 

 

Végül álljon itt öt tipp az otthon munkavégzéshez – illetve közben megvizsgálom azt is, hogy ezeket a tippeket mennyire sikerült a magam részére alkalmaznom:

 

1. Tartsd magad a napirendedhez

Otthonról dolgozva szigorúan le kell fektetned magadnak a szabályokat, hogy mikortól meddig és hogyan dolgozol. Feltétlenül tartsd be ezeket a magadnak meghatározott szabályokat, még akkor is, ha reggel tovább aludnál vagy este kicsit tovább lennél fenn – ugyanúgy kezeld a dolgot, mintha munkába járnál.

 

Mennyire sikerült magamat beszabályoznom?7 / 10

 

 

2. Rendezd be az otthoni irodád, munkaterületed

Keress egy szimpatikus helyet a lakásban és nevezd ki irodának. A zavaró körülmények ellenére sokkal könnyebben tudsz a munkára fókuszálni, ha azt a lakás egy állandó pontján kell tenned. Ez bárhol lehet a házon belül, a lényeg, hogy rendezett és állandó legyen!

 

Mennyire sikerült ezt kialakítanom?5 / 10

 

 

3. Zárj ki minden zavaró tényezőt

Otthon fokozottan csábító lehet a környezet: telefon, TV, háziállat, kert, zene, gyermek, stb. Zárj ki mindent, ami elvonja a figyelmed, mikor dolgozol és a feladatodra koncentrálsz. Kapcsold ki a TV-t, etesd meg a kedvenceket és ha nem megy máshogy, akár füldugó használatával koncentrálj! Maradj fókuszált, tudatos és sokkal eredményesebb leszel. A gyerekek miatt lehet úgy kell kialakítani a napirendet, hogy legyen egy-két óra, amikor ők vagy alszanak, vagy más tud vigyázni rájuk, és akkor végzed a munkád legnagyobb összpontosítást igénylő részét.

 

Mennyire sikerült ez nekem?4 / 10

 

 

4. Készíts feladatlistát

Írd össze reggelente a napi teendőidet, így sokkal hatékonyabb leszel, mintha hirtelen, ad-hoc jelleggel vágnál bele a feladataid közepébe. Ösztönző is tud lenni, ha a listádat fokozatosan kipipálva teljesíted az egyes feladatokat, és a nap végén látod a napi teljesítményed. Így láthatod, mi mennyi időt vesz igénybe, így az időbeosztásod javára is válhat.

 

Hogyan sikerült rendszerezni a feladataim?8 / 10

 

 

5. Tarts szünetet

Az otthoni munkavégzés során sokszor rosszul ütemezzük a szüneteinket. Vagy időkorlát nélkül tartunk több órás pihenőt – hiszen senki nem lát minket – vagy épp fordítva: nem különítjük el a munka- és pihenőidőt, a gép előtt reggelizünk, ebédelünk, kávézunk. Egyik se a legjobb út. Ha van rá lehetőség, fel kell állni és sétálni egyet az udvaron vagy akár csak a lakásban. Öntözd meg a növényeid, játssz kicsit a gyerekkel, házikedvenccel, vagy válts pár szót telefonon az ismerőseiddel.

 

Mennyire sikerült megtartanom a munka korlátait?5 / 10

 

 

Lassan véget ér az egész és lassan alkalmazkodnom is sikerül, sikerült. Kicsit hiányzik a fizikai munkahely, igenis vannak dolgok, amiben nagy előnyei vannak a távmunkával szemben. Érdekesség, hogy több ismerősömtől is hallom, hogy többen inkább már amiatt aggódnak, hogy véget ér ez a helyzet. Érthető, hisz egy hirtelen sokk után végre-valahára sikerült átállítani magunkat, most pedig ugyanolyan hirtelen sokk lesz visszaállni a járvány előtti helyzetre, pontosabban közel ugyanolyan helyzetre, mert minden bizonnyal lesz, ami végérvényesen megváltozik. Mindenképp támogatandó, ha így a 21. században minél inkább a távmunkára épülne minden olyan terület, ahol megoldható az ilyenfajta munkavégzés.

Megosztás:

comments powered by Disqus