A logótervezés
lépései

2020. 05. 18.

Borítókép: Georgie Cobbs, Unsplash

A logó minden vállalkozás identitásának egyik központi eleme, mely kifejezi a cég vagy a márka személyiségét. A logó és a márka mindenhol jelen van a cég életében: minden kiküldött e-mailen, a weboldalon, az iroda ajtaján, stb. A logó a céged arca. (Azonban fontos megjegyezni, hogy egy logó nem egyenlő az arculattal!)

 

1. Brief

Szükség van kezdeti instrukciókra, elvárásokra, kívánságokra, akár egy mindenre kiterjedő leírásra a témáról, a vállalkozásról, az igényekről. Ezt jó esetben megkapom az ügyféltől. Ha nincs kezdeti elképzelés, se információk, akkor nekem kell rendelkeznem rávezető kérdésekkel, amikből a szükséges információkat megszerzem, akár a személyes egyeztetés során, akár írásban.

  • Milyen logót képzel el a vállalkozásának? Logotípia és/vagy pedig emblémára van szükség?
  • Milyen arculati színek jellemezhetik a vállalkozását, amit a logóban is viszont szeretne látni?
  • Milyen ne legyen a logó? Mi az, amit nem szeretne látni semmiképp sem?
  • Mi jellemzi a vállalkozását? Miben különbözik a többi hasonló vállalkozástól, miben jobb a konkurenciánál?
  • Gyűjtsön és mutasson be pár logót, ami elnyeri tetszését, területtől függetlenül.
  • Milyen felületeken kívánja használni a logót? Milyen speciális felületeken fog megjelenni (pl. térbeli tárgyként, acéllemezből kivágva, stb.)?

 

2. Hivatalos árajánlat

Ez után küldöm el a hivatalos árajánlatot (a tárgyalás vagy első megkeresés során csak irányárat adok). Az árajánlat elfogadása és 50% előleg elutalása után állok csak neki a tényleges tervezésnek. Az előleg a kutatómunkát és az első tervek munkadíját fedezi.

 

3. Kutatómunka

Nem kell feltalálni a spanyolviaszt. Körülnézek, hogy hasonló témára mit alkottak már mások, inspirálódok, hogy a konkurenciához képest hol tudom elhelyezni a leendő logot formailag, mivel tudom kiemelni a többi közül. Arról nem is beszélve, hogy nehogy belefussak hasonló megoldásokba.

 

3. Tervezés

2-3 logótervet készítek első körben (általában több is lesz; van, hogy buzognak az ötletek!). Nem érdemes többet prezentálni az ügyfélnek, mert nem fog tudni dönteni, vagy pedig mindegyikből megtetszik neki valami és ezeket az elemeket egy változatba akarja majd összegyúrni, aminek nem lesz jó vége. Fontos még, hogy csak olyan tervet küldök el, amikkel elégedett vagyok, mert ha olyan is bekerül a prezentációba, ami esetleg gyengébben sikerült, az ügyfelek sajnos hajlamosak azt kiválasztani.

 

A logót többnyire kézzel vázlatozom, majd számítógépen kerül megtervezésre. Az első körös prezntáció során többnyire kizárólag fekete-fehérben mutatom be a terveket. Miért? Nagyon egyszerűen azért, mert minden logónak működnie kell egy színben is, így érdemes már az alapoknál így tervezni. Másrészt egy színben is egy felismerhető, megjegyezhető formát kell mutatnia.

 

Az ügyfélnek az első körben bemutatott tervek közül kell kiválasztania egyet. Ha egyik sem nyeri el tetszését, egy további tervet készítek, de előtte fel kell mérni ismét, hogy miért nem tetszettek az első tervek és további instrukciókat kell kérnem.

 

Az első körös tervek után (ha a tárgyalás és a portfólióm átböngészése során nem is) kiderül, hogy én vagyok-e a megfelelő szakember az ügyfél részére, valamint az is, hogy ő-e a megfelelő ügyfél számomra. Ha ennél a pontnál az első ponthoz képest teljesen eltérő igények és elvárások, kívánságok kerülnek megfogalmazásra, akkor elkezdek gyanakodni, hogy valójában maga az ügyfél sem tudja pontosan, hogy mit szeretne látni. Ekkor még jól is elsülhet a dolog, de ha a bizonytalanság továbbra is fennáll, akkor nem lesz eredményes a munkafolyamat további része sem. Ugyanígy, ha az ügyfél elvárásai továbbra is sziklaszilárdak, azonban nem azt kapja tőlem, amit elvárna, akkor pedig nem én vagyok a megfelelő szakember számára.

 

Az előleg az eddigi munka díját fedezi, ennél a pontnál meg lehet szakítani az együttműködést, ha szükséges. Természetesen törekszem arra, hogy ne kelljen, hisz már mindannyian dolgoztunk a dologgal. Fontos megjegyezni, hogy az eddigi tervek is szerzői jogi védelem alatt állnak – az együttműködés megszakítása esetén nem használhatók fel további tervekhez és egyáltalán semmilyen formában nem használhatók a megrendelő által.

 

4. Korrektúra

Szinte minden esetben szükség van korrekcióra, módosításra. Nagy szerencse, ha nincs, de ha így is van, akkor is ennél a pontnál kell fixálni az arányokat, a formákat, stb. Fontos, hogy sose az ügyfél teljes cége, és ne a családtagjai, barátai legyenek a döntéshozók, mert nagyon könnyen végtelen számú módosítási körbe tud zuhanni a projekt. Határozottan jelzem, ha szakmailag vállalhatatlan egy adott kérés vagy elvárás. Hiába a megrendelő felelőssége, hisz az ő vállalkozása, az ő logója lesz, de én sem engedek ki a kezem közül szakmailag elfogadhatatlan munkát.

 

Ennél a pontnál kerülnek bemutatásra a színtervek is, valamint szemléltetem, hogyan mutat majd adott felületeken, valamint a reszponzív nézetek kialakítása.

 

Reszponzív logók, melyek minden méretben megfelelően beazonosíthatók  |  Forrás: medium.com

 

5. Véglegesítés

A kiválasztott, korrektúrázott logóterv véglegesítése. Színek definiálása, reszponzív nézetek véglegesítése. A logóhasználati útmutató megírása. A logóhasználati útmutató mutatja be a logó szerkezetét, a használatának, alkalmazásának szabályait, méreteit, arányait, színeit, különböző felületeken történő megjelenését. A logó kimentése a legfontosabb képformátumokba.

 

6. Átadás

A logó átadása a legfontosabb képformátumokban: raszteres és vektoros formában egyaránt, RGB, CMYK és PANTONE színterekben úgyszintén, szükség esetén RAL szín is definiálásra kerül. A teljes pakk kizárólag a munkadíj hátralevő részének rendezése után kerül átadásra.

 

CMYK: Nyomdai felhasználásra.RGB: Monitoron, weben, kivetítőn, Office dokumentumokban történő felhasználásra. A *.png, *.svg fájlok csak RGB színterűek lehetnek.PANTONE: Nyomdai direktszínes felhasználásra.Grayscale: Fekete-fehér verzió, nyomtatásra és webre egyaránt.Vektoros logo: Minőségromlás nélkül nagyítható grafika. Fájlformátumok: *.ai, *.eps, *.svg, *.pdfRaszteres logo: Minőségromlás nélkül nem nagyíthatók. Fájlformátumok: *.psd, *.jpg, *.pngHáttér nélküli logok: Átlátszó, háttér nélküli grafikák. Fájlformátumok: *.psd, *.png, *.svg, *.ai, *.eps, *.pdf

Akik már rám bízták logóik megtervezését

Megosztás:

comments powered by Disqus